Amsterdam Bijdeles
Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

 

Het Bijdeles Blog

 

Amsterdam Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Amsterdam West. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Het maken van fouten als onderdeel van succes

De mindset van ieder persoon is anders en ook afhankelijk van vele factoren, denk bijvoorbeeld aan het weer, een vakantie, je werk maar ook je vrienden of relatie. Binnen elk van deze domeinen kan de mindset anders zijn. Desalniettemin kan de mindset onderverdeeld worden in twee categorieën: een statische mindset en een groeimindset. Deze twee verschillende vormen komen wij op de huiswerkbegeleiding vaak tegen.

In de onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een gedachtegang van een leerling uitgewerkt, waarbij het verschil tussen een statische en een groeimindset duidelijk wordt.

De statische mindset en de groeimindset op de huiswerkbegeleiding

Uit Talent van morgen door Bart Heuvingh & Marco van der Heide.

Deze afbeelding illustreert hoe het brein van een puber te werk kan gaan wanneer de cijfers tegenvallen. Het is duidelijk dat een statische mindset tot een vicieuze cirkel van lage cijfers kan leiden. Hierbij is de gedachte “Zie je wel, ik kan het niet,” cruciaal. Aan ons op de huiswerkbegeleiding de taak om hier met de leerling over te praten, uit te vragen waar deze mindset vandaan komt en uit te leggen dat hier iets aan gedaan kan worden. Als leerlingen doorhebben dat hun mindset veranderbaar is, krijgen ze meer zelfvertrouwen en geloof in hun eigen groei.

Het is veelvoorkomend dat faalangst voortkomt uit een statische mindset. Het is dan zaak om faalangst niet als excuus te gebruiken voor lage cijfers, maar het aan te gaan en het aan te durven om de mindset te veranderen. Een bijkomend, onderliggend probleem is het zogenoemde self-handicapping. Hiermee beschermt de leerling het eigen zelfbeeld na een laag cijfer, door zichzelf wijs te maken dat hij/zij er toch weinig tijd in had gestoken of de lesstof niet interessant genoeg vond. Ook dit houdt de statische mindset in stand, maar is wel veranderbaar. Om deze redenen werken wij op de huiswerkbegeleiding aan een duurzame ontwikkeling van de leerling en focussen wij op de lange termijn, door een groeimindset te stimuleren bij de leerlingen.

We leven tegenwoordig in een samenleving waar ontzettend veel wordt vergeleken. Niet alleen producten die we online kunnen kopen of hotels die we boeken, maar zelfs ons eigen leven wordt op social media vergeleken met dat van anderen. Daardoor wordt de statische mindset van leerlingen enorm gevoed. Ze gaan immers onderling vergelijken: doe ik het beter, haal ik een hoger cijfer, hoe scoor ik ten opzichte van mijn vrienden? Dit zijn vragen waar veel leerlingen dagelijks mee bezig zijn. Hierin schuilt het gemis van het leren van gemaakte fouten. Het bespreken van fouten wordt namelijk pijnlijk.

Fouten maken is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Maar als wij onze fouten niet bespreken, hoe zijn wij dan in staat om van de gemaakte fouten te leren en ze niet opnieuw te maken? Juist het kijken naar jezelf en het analyseren waar een fout is gemaakt, draagt bij aan een groeimindset. Dezelfde fouten worden dan immers minder snel gemaakt en dit betekent dat je jezelf verbetert. Juist dit element is cruciaal voor het bevorderen van een groeimindset bij leerlingen, omdat ze het zelfvertrouwen krijgen te kunnen leren van hun fouten.

In de oppervlakkigheid die op sociale media nog wel eens de boventoon voert, schuilt een ander gevaar. De metafoor van de ijsberg brengt dit inzichtelijk in beeld.

De ijsbergillusie van succes op de huiswerkbegeleiding

Wij zijn geneigd om op sociale media alleen het topje van de ijsberg van succes te laten zien. Het harde werk, het doorzettingsvermogen en cruciaal, de gemaakte fouten, posten we niet. Waarom zouden we nog hard werken of falen, als die zaken toch geen aandacht krijgen? Ook dit gebrek aan waardering voor het maken van fouten bevordert de statische mindset bij leerlingen. Op de huiswerkbegeleiding zien wij natuurlijk veel van de onderkant van de ijsberg. Wij proberen de leerlingen in te laten zien dat al dat harde werken juist een voorwaarde is voor het behalen van ‘succes’.

Om af te sluiten met een mooie quote: “Failure is succes in progress.” Laten we proberen om niet alleen te focussen op alle achten en negens die de leerlingen halen, maar ook begrijpen dat achter elke vijf een hardwerkende leerling schuil kan gaan die het vermogen heeft om te leren van gemaakte fouten en het vertrouwen verdient dat het volgende cijfer hoger gaat zijn.

Meer berichten

  • De geboorte van Amsterdam Bijdeles

    Het is een feit! Westwijs Huiswerkbegeleiding is vanaf nu Amsterdam Bijdeles. Westwijs begon acht jaar geleden met vier gemotiveerde studenten, waaronder de huidige eigenaren Lotte en Eva. Zij zetten een bijbaan om in een eigen bedrijf. Het werd een bedrijf met een missie: om huiswerkbegeleiding betaalbaar en toegankelijk te maken voor heel West. Al die […]

  • Het plezier en de groeimindset

    Geschreven door Isaya Wullings, Tim Koning en Bart Heuvingh. Een column voor Haarlem Bijdeles. We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

  • Faalangst

    Door Tim Koning Faalangst, wie kent het tegenwoordig niet? Net zoals ‘dyslexie’ en ‘concentratieproblemen’, is faalangst een veelgehoorde verklaring wanneer een leerling moeite heeft met school. Als huiswerkbegeleider en psycholoog in opleiding kom ik in aanraking met faalangst in de praktijk en met de wetenschap erachter. Graag deel ik een aantal inzichten over faalangst met […]

  • Zelfvertrouwen en positiviteit

    Dankzij het vertrouwen van de ouders en de inzet van de leerlingen en de docenten, wordt Haarlem Bijdeles steeds een stukje groter. Meer leerlingen melden zich aan voor de bijlessen, en de huiswerkbegeleiding zit al vroeg in het schooljaar op meerdere dagen vol. Aangemoedigd door deze groei, waren wij al een tijd aan het nadenken over uitbreiding met […]

Onze waarderingen

  • Moeder van Hylke Onze zoon heeft bij de huiswerkbegeleiding een plek gevonden waar hij zich kan concentreren op zijn huiswerk. Hij krijgt hulp op maat wanneer hij daarom vraagt (en ook wanneer hij daar niet om vraagt).
  • Moeder van Defne Wij vinden de huiswerkbegeleiding heel fijn, het heeft mijn kind veel geholpen. De begeleiders zijn goed, want ze kunnen met ieder vak helpen wanneer het nodig is. Zeker een aanrader!
  • Moeder van Floris Mede op advies van de huiswerkbegeleiding is Floris dit jaar naar een andere school gegaan, voor meer structuur en duidelijker huiswerk. Zo kan hij straks verder zónder huiswerkbegeleiding. Dat zou het doel van elk huiswerkbegeleidingsinstituut moeten zijn.
Bekijk alle referenties